Khamis, 29 Januari 2009

Isu kematian penjenayah A.Kugan

Hari ini saya mendapat berbagai reaksi berkenaan isu kematian penjenayah A.Kugan. Ada yang menyokong dan ada yang tidak menyokong.

Bagi yang menyokong, mereka lebih memikirkan apa yang telah dilakukan oleh mendiang semasa hayatnya. Fikirkanlah macam mana semasa mendiang merompak kereta mewah tersebut ? Mungkin mendiang pernah membunuh dan mencabul mangsa yang mendiang rompak, jadi fikirkanlah, ini mungkin balasan yang TUHAN berikan kepada mendiang atas dosa yang pernah mendiang lakukan. Mungkin mendiang memang sakit ataupun seorang penagih dan akibat daripada tidak dapat menagih dadah maka mendiang mati di dalam lokap selepas di soal siasat?

Bagi yang tidak menyokong pula, lebih bersifat kemanusiaan, memang kita tidak kisah memukul penjenayah untuk mandapat maklumat tetapi apabila sudah AJAL maka kesan-kesan dipukul itu menjadi pemangkin simpati kepada penjenayah yang telah mati dipukul itu.

Bagi saya pula ini adalah kehendak ALLAH SWT ,dan saya kira publisiti ayng berlebihan akan menjadikan remaja melihat penjenayah sebagai orang yang disanjung dan penjaga keamanan tempat tinggal kita sebagai musuh utama.

Kita perlu berfikir secara positif dan bukannya emosi, mungkin jika mendiang tidak menjadi penjenayah maka mendiang tidak akan mati.

Apapun di dunia ini kuasa menghukum masih di tangan HAKIM dan bukannya POLIS...

Tiada ulasan: