Khamis, 19 Februari 2009

UMNO cuba heret institusi raja lagi.

Bagaimana kerajaan negeri Perak akan terus berfungsi dan menjalankan pentadbiran kalau Dewan Undangan Negeri tidak berani mengadakan sidangnya sebagaimana yang dikehendaki oleh perlembagaan undang tubuh negeri?

Menurut peruntukan yang ada, Dewan Undangan Negeri hendaklah bersidang dalam tempoh setiap 6 bulan sekali.Untuk mengatasi kemelut ni semua, rakyat Perak mahukan satu pilihanraya baru diadakan. Serahkan kepada rakyat untuk menentukan.Kalau mereka mahukan Umno, silakanlah.Pakatan Rakyat dengan senang hati merelakannya.Tak usah buat kerja haram jadah macam ini!

Setiausaha Badan Perhubungan Umno Negeri Perak, Datuk Ramly Zahary berkata , Sivakumar telah membuat satu keputusan di luar bidang kuasanya sebagai Speaker.

Apa yang menariknya ialah , beliau mengakui tentang langkah Sivakumar itu menepati kehendak undang-undang apabila berkata :

"Sivakumar tidak boleh melihat hanya daripada aspek perundangan sahaja tetapi perlu mengambil kira kesetiaan kepada sultan."

Begitulah perangai puak-puak Umno nih! Mereka cari jalan nak mengheret institusi Raja apabila teloq mereka tersepit!

Mereka sedang bercelaru dan kecamuk dan dapat dilihat melalui kenyataan bodoh mereka :

“Kerajaan Barisan Nasional di Perak sepakat mengatakan keputusan yang dibuat oleh Speaker Sivakumar tidak sah,”

Tetapi pelik pula bila mereka katakan pula begini :

“Mereka (MB dan Exco) boleh hadir mesyuarat DUN macam biasa tiada masalah. Umno dan kerajaan BN sedang meneliti apakah langkah dan kaedah yang boleh diambil untuk menafikan keputusan Speaker. Perkara tersebut akan turut dibincangkan dalam mesyuarat Umno Negeri dalam tempoh masa terdekat.

Lawak betullah depa tu! Isy nak gi siap-siap ke rumah MB - ada solah hajat malam ni...Aku nak minta Umno lingkup!

petikan daripada : http://alhusseyn51.blogspot.com/2009/02/
umno-sedang-bercelaru-dan-buat.html

Tiada ulasan: