Isnin, 9 Mac 2009

Khir Toyo pucat mengenai isu pembelian 12 unit hartanah.

Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB) mendapatkan nasihat Bank Negara Malaysia terhadap jual beli hartanah di Makkah yang diluluskan oleh Khir Toyo, yang mungkin menyalahi Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Akta Kawalan Pertukaran.

Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor, Nik Nazmi Nik Ahmad berkata, langkah itu bagi membersihkan nama anak syarikat kerajaan negeri itu daripada tuduhan bersubahat melakukan kesalahan dalam urusan jual beli menara al marwa makkah antara PNSB dan seorang individu pada tahun 2007.

Dalam satu kenyataan , Nik Nazmi berkata kerajaan PR Selangor memandang berat isu berkenaan dan berharap mantan MB, Khir Toyo tampil memberi penjelasan mengenai perkara itu.

Mengikut Resolusi Pekeliling Lembaga Pengarah bertarikh 14 September 2007, PNSB telah membenarkan pembelian lima unit hartanah berharga RM8 352,427.

Bagaimanapun, rekod menunjukkan bahawa antara 17 September 2007 dan 19 September 2007, PNSB telah meremitkan RM25,603,545 ke Arab Saudi untuk pembelian 12 unit hartanah.

Antara 25 September dan 3 Oktober 2007 kemudian, PNSB telah menerima bayaran RM17,251,092 daripada seorang individu yang dikatakan untuk penjualan tujuh unit hartanah di Arab Saudi.

Nik Nazmi berkata, pembelian hartanah oleh PNSB dibuat dalam matawang riyal sedangkan penjualan kepada individu terbabit dibuat dalam mata wang ringgit Malaysia.

Sehingga hari ini, PNSB tidak mempunyai apa2 rekod yang menunjukkan bahawa individu yang membeli hartanah daripada PNSB, telah mendapat kelulusan daripada pihak berkuasa untuk membeli tanah di luar negara.

Tiada ulasan: