Khamis, 26 Mac 2009

Soal Jawab Bloggers PAS Siri 1.

Wartawan : Apakah PR yakin akan menang pada pilihanraya kecil di 3 kawasan nanti?

PAS :

Kita sebagai komponen di dalam PR akan menyokong sesiapa sahaja yang menjadi calon pada pilihanraya kecil di 3 kawasan nanti, setelah melihat turun ke padang kita lihat 99 % rakyat menyokong dasar-dasar dan isu-isu yang kita nyatakan. Jika di izinkan Allah SWT kita akan menang di ketiga-tiga kawasan tersebut.

Wartawan : PAS sebagai sebuah parti yang memperjuangkan ISLAM sebagai perkara utama di dalam semua perkara. Jika PR berjaya memerintah Malaysia adakah hukum HUDUD akan dilaksanakan ?

PAS :

Kita melihat persoalan ini sebagai perkara yang global, YA kita akan memohon kepada PM PR untuk menjelaskan kepada semua rakyat yang beragama ISLAM mengenai kebaikkan HUDUD, setelah semua umat ISLAM di Malaysia faham mengenai HUDUD ini, maka pelaksanaannya akan di jalankan ke seluruh negara. Kita perlu melihat ini sebagai tanggungjawab kita sebagai hamba kepada ALLAH SWT, dengan izin ALLAH jika hudud dilaksanakan maka semua gejala sosial akan terhapus sama sekali di negara tercinta ini.

Wartawan : Bagaimana pandangan kaum lain mengenai HUDUD ini?

PAS :

HUDUD hanya untuk orang ISLAM dan ianya tidak akan menganggu undang-undang orang yang bukan ISLAM. Kita juga tidak akan menganggu keinginan kaum bukan ISLAM untuk berhibur seperti konsert, minum arak, berjudi dan lain-lain perkara haram, cuma kita akan menguatkuasakan satu undang-undang untuk menyekat orang ISLAM untuk tidak membenarkan mereka melakukan perkara-perkara haram. Kita akan memastikan semua pengurusan berteraskan ISLAM sebagai bentuk cara hidup harian.

Wartawan : Apa pendapat anda mengenai perjuangan UMNO ? Bukankah UMNO telah banyak meningkatkan ekonomi Malaysia di mata dunia?

PAS :

Perjuangan UMNO ialah perjuangan bangsa semata-mata dan mereka mengamalkan perlembagaan sekular dan kafir. Itu kenyataan, kita tidak perlu berselindung dengan perkara ini, memang tidak dinafikan ekonomi kita baik, tetapi kita perlu melihat kesimbangan antara zahir dan batin, iaitu antara dunia dan akhirat. Kerajaan UMNO/ Islam Hadhari laknatullah, perlu kemabli kepada ALQURAN dan HADIS sebagai panduan rujukan utama dan bukannya menjadikan perlembangaan kafir sebagai rujukan utama.

Wartawan : Akhir kata dan harapan anda.

Kita perlu minat kepada perkembangan politik negara kita, hanya itu sebagai wadah kita untuk menjayakan hukum ISLAM di negara ini. Ingat ini ialah NEGARA MALAYSIA dan bukannya negara UMNO/BN maka saya mengamalkan pendekatan tidak kisah jika PM itu daripada ISLAM, CINA, INDIA dan lain-lain kaum menerajui negara ini jika mendapat sokongan majoriti, kenapa? ini adalah kerana perlembagaan membenarkannya. Walaubagaimanapun saya hanya menyokong ISLAM sebagai pemimpin utama saya.

Akhir kata,
Jika sesebuah parti politik itu mampu merubah seseorang itu menjadi insan yang beriman dan insan yang baik akhlaknya, maka ikutlah perjuangan parti tersebut asalkan perjuangannya berlandaskan ALQURAN dan HADIS.

Tiada ulasan: