Ahad, 1 Mac 2009

UMNO bakal kalah di DUN Pilihanan raya Kecil

Tindakan pihak polis melepaskan tembakan meriam air untuk menyuraikan kira-kira 300 orang yang berhimpun di luar ibu pejabat polis Brickfields untuk membuat laporan polis beramai-ramai berhubung layanan perubatan terhadap tahanan ISA, P Uthayakumar adalah petanda bahawa BN pasti ditolak oleh masyarakat India di dalam pilihanraya kecil yang bakal di adakan terutama di Bukit Selambau.

Demikian diramalkan oleh penganalisis politik yang menyatakan bahawa pihak kerajaan tidak pernah belajar dari kesilapan.

brickfields uthayakumar hindraf 280209 outside police station"Mereka telah ditolak di dalam PRU12 yang lalu apabila masyarakat India mengalihkan sokongan mereka dari MIC - BN kepada Pakatan Rakyat akibat tindakan keras Kerajaan melalui anggota polis terhadap anggota Hindraf yang berjuang untuk kaum India di negara ini," kata seorang penganalisis politik tempatan.

"Malah sehingga kini Kerajaan lansung tidak memperdulikan signal jelas masyarakat India supaya Kerajaan membebaskan pemimpin-pemimpin kaum India yang ditahan di bawah ISA apabila M.Manoharan yang turut ditahan di bawah ISA menang di dalam pilihanraya di Dewan Undangan Negeri Kota Shah Alam," tambah beliau.


brickfields uthayakumar hindraf 280209 water cannonPada hari ini beratus-ratus orang dari masyarakat berketurunan India berkumpul sebagai membantah kerana kegagalan pihak berwajib memberikan layanan perubatan terhadap tahanan ISA, P Uthayakumar yang mengidap kencing manis.

Beberapa anak jari kaki kiri Uthayakumar mengalami kecederaan pada 31 Januari lalu ketika berada di Kem Tahanan Kamunting.

Pada 20 Februari lalu, Manikavasagam dilaporkan berkata, jika keadaan itu berterusan, 'beratus-ratus" laporan polis akan dibuat terhadap pihak berkuasa hari ini.

Semalam, Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Wira Mohammad Sabtu Osman berkata tindakan membuat laporan polis beramai-ramai dilihat sebagai satu cara untuk mempersendakan tugas pihak polis kerana menurutnya walaupun hanya satu sahaja laporan dibuat, ia tetap akan disiasat seadil-adilnya.

Kenyataan Ketua Polis Kuala Lumpur itu walaubagaimana pun dibentak oleh mereka yang berhimpun pagi tadi yang menyatakan bahawa polis perlu berlaku adil di dalam melayani aduan rakyat. Menurut mereka, polis tidak berhak menghalang aduan dilakukan kerana itu sahaja cara yang paling terhormat untuk menunjukkan rasa marah mereka terhadap layanan yang diberikan kepada Uthayakummar.

Seramai 17 orang termasuk Ahli Parlimen Kapar, S. Manikavasagam telah ditahan.


brickfields uthayakumar hindraf 280209 marching to stationDalam pada itu, Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyelar tindakan polis menahan beberapa orang, termasuk, ahli Parlimen Kapar, S Manikavasagam yang berkumpul bagi membuat laporan polis beramai-ramai berhubung layanan perubatan terhadap tahanan ISA, P Uthayakumar.

"Beliau hanya datang untuk membuat laporan kerana merasakan berlaku ketidakadilan kepada rakan di Kamunting dan ditahan kerana menyebabkan kesesakan di kawasan itu (Brickfields).

"Mereka (polis) boleh jaga lalu lintas... pada hal sebelum ini, saya pernah melihat perhimpunan Umno di Pulau Pinang, polis menjaga kesesakan lalu lintas dan tiada yang ditahan," katanya.

brickfields uthayakumar hindraf 280209 outside police station“Hendak buat laporan untuk mempertahankan rakan mereka di Kemunting ditangkap. Jadi, nampak polis ini macam alat atau ketua cawangan Umno,” kata ketua pembangkang itu.







petikan daripada : http://muslimeen-united.blogspot.com
/2009/02/isu-uthayakumar-akan-kalahkan-bn-di.html

Tiada ulasan: